VERTAAHOITOA.FI
PALVELUNTARJOAJAT
PALVELUNKÄYTTÄJÄLLE
KAUPUNGIT
HAETUIMMAT
Helsinki
Turku
Tampere
Oulu
Jyväskylä
Lahti
Espoo
Vantaa
Kuopio
Yleislääkäri
Ortopedi
Kauneuskirurgia
Silmälääkäri
Kardiologia
Gynekologi
Psykologi
Ihotautilääkäri
Hammaslääkäri
VERTAAHOITOA.FI
PALVELUNTARJOAJA:
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

Vertaahoitoa.fi sivusto on itsenäinen, puolueeton ja riippumaton verkkopalvelu. Vertaahoitoa.fi ei tarjoa tai tuota minkäänlaisia lääkinnällisiä palveluita tai mitään muitakaan hoitopalveluita. Mitään sivuston sisältöä ei tule missään tapauksessa pitää terveydenhoidollisena ohjeena. Konsultoi aina lääkäriä saadaksesi diagnoosin ja hoitoa. Vertaahoitoa.fi ei suosittele mitään tiettyä palveluntarjoajaa. Vertaahoitoa.fi ei tuota ajanvarauspalveluita tai vastaa ajanvarauspalveluista. Ajanvaraus tapahtuu aina palveluntarjoajan omilla sivuilla.

Vertaahoitoa.fi tekee parhaansa jotta kaikki tieto sivuilla on oikeaa ja ajantasaista. Vertaahoitoa.fi sivustolla oleva tieto voi olla eriävää palveluntarjoajan tarjoamasta tiedosta. Kaikki tiedot Vertaahoitoa.fi -sivustolla esitetään ilman minkäänlaisia takuita, vakuutuksia tai vastuita tiedoista tai niiden oikeellisuudesta. Tiedot eivät ole tarjouksia tai muullakaan tavalla sitovia. Päätöksiä tehdessään kuluttajan tulee tutustua valitsemansa palveluntarjoajan välittömästi tarjoamiin palvelun ehtoihin. Virheellisestä tiedosta voit ilmoittaa täällä.

Käyttämällä Vertaahoitoa.fi sivustoa hyväksyt sivuston Yleiset käyttöehdot.

2020 VERTAAHOITOA.FI© Pidätämme oikeudet kaikkiin muutoksiin.

Suonenveto eli lihaskramppi

Suonenvedolla tarkoitetaan useimmiten alaraajoissa esiintyviä lihaskramppeja. Suonenvetoja esiintyy tavallisimmin öisin tai rankan urheilusuorituksen jälkeen. Suonenvedossa lihas supistuu ääriasentoon samalla aiheuttaen lihaksen hapenpuutteesta johtuvan kivun tunteen.


Suonenveto saattaa tuntua hyvinkin kivuliaalta, jopa kivuliaammalta kuin lievä lihasrevähdys, mutta sen ilmaantumisesta ei kuitenkaan tarvitse huolestua. Voimakkaiden suonenvetojen jälkeen lihas saattaa olla jopa tuntikausia arka, mutta se palautuu lopulta normaaliksi.Suonenvetojen ilmaantumista ei kannata pelästyä, sillä ne ovat useimmissa tapauksissa täysin harmittomia.


Missä kehonosissa suonenvetoja voi ilmetä?

Suonenvedot eli lihaskrampit ilmaantuvat yleisimmin seuraaviin kehon osiin:

- Pohje

- Takareisi

- Jalkaterän lihakset


Lihaskramppeja voi myös ilmaantua ylävartaloon, mutta ne ovat huomattavasti harvinaisempia, kuin pohkeissa, takareisissä ja jalkaterän lihaksissa esiintyvät krampit.


Kuntoilijalle lihaskrampit ilmaantuvat tyypillisimmin alavartaloon. Lihaksen kramppaaminen voi kestää muutamista sekunneista jopa useisiin minuutteihin.


Suonenvedon syyt

Suonenveto on usein seurausta rankasta urheilusuorituksesta, joka altistaa nestetasapainon häiriöille, jotka taas voivat oireilla suonenveto(i)na. Suonenvetojen alttius kasvaa myös huomattavasti iän mukana. Lähes kolmasosa 60 – 70- vuotiaista kärsii jopa päivittäisistä suonenvedoista. Myös jotkin sairaudet lisäävät alttiutta suonenvedoille. Yleisesti ottaen terveillä henkilöillä suonenvedot, eli lihaskrampit johtuvat lähes poikkeuksetta nestetasapainon häiriöistä. Mikäli epäilet suonenvetojen johtuvan sairaudesta, niin kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.


Suonenvedon ehkäisy

Yleisimmin suonenvetoja ilmaantuu kovan urheilusuorituksen jälkeen. Nestetasapainon häiriöt lisäävät suonenvetojen mahdollisuutta. Suonenvetoja voikin ehkäistä tehokkaasti seuraavilla tavoilla:

- Juo riittävästi

- Vältä nestehukkaa

- Vältä raskasta liikuntaa lämpimällä ilmalla

- Pidä huolta suolatasapainosta

- Venyttele säännöllisesti

- Muista terveelliset elämäntavat

- Älä tupakoi

- Syö terveellisesti

- Pukeudu kylmällä ilmalla riittävän lämpimästi

- Harrasta sopivasti liikuntaa


Mikäli kotikonstit eivät auta ja suonenvetoja esiintyy yhä tiheään tahtiin, niin kannattaa mennä lääkäriin sulkemaan sairauden mahdollisuus pois. Lääkäri voi myös tarpeen mukaan määrätä ääreisverenkiertoa parantavia lääkkeitä, joiden on todettu ehkäisevän tehokkaasti lihaskramppeja.


Suonenvedon hoito

Paras hoito kramppaavalle lihakselle on ehdottomasti lihaksen venyttäminen. Mikäli krampannut lihas aristaa pidemmän aikaa, niin kipulääkevoiteilla ja kevyellä liikunnalla voidaan helpottaa olotilaa. Lihaksen kovaa kuormitusta kannattaa välttää, mutta täydelliselle levolle ei myöskään ole tarvetta. Mikäli aristava lihas ei ajan myötä osoita palautumista, niin kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle. 


Vastuunrajoitus

Vertaahoitoa.fi -palvelussa olevat tekstit tai kirjoitukset eivät ole lääketieteen ammattilaisten laatimia. Kirjoituksia laadittaessa on käytetty apuna sekä lähteenä ammattilaisten (ja ei-ammattilaisten) laatimia tutkimuksia ja tekstejä. Sisältöä ei tule missään tapauksessa pitää minkäänlaisena lääkinnällisenä ohjeena. Hakeudu aina ammattilaisen arvioitavaksi ja hoitoon. Ammattilaisia löydät esimerkiksi täältä: vertaahoitoa.fi.