Suonenveto eli lihaskramppi

Suonenvedolla tarkoitetaan useimmiten alaraajoissa esiintyviä lihaskramppeja. Suonenvetoja esiintyy tavallisimmin öisin tai rankan urheilusuorituksen jälkeen. Suonenvedossa lihas supistuu ääriasentoon samalla aiheuttaen lihaksen hapenpuutteesta johtuvan kivun tunteen.


Suonenveto saattaa tuntua hyvinkin kivuliaalta, jopa kivuliaammalta kuin lievä lihasrevähdys, mutta sen ilmaantumisesta ei kuitenkaan tarvitse huolestua. Voimakkaiden suonenvetojen jälkeen lihas saattaa olla jopa tuntikausia arka, mutta se palautuu lopulta normaaliksi.Suonenvetojen ilmaantumista ei kannata pelästyä, sillä ne ovat useimmissa tapauksissa täysin harmittomia.


Missä kehonosissa suonenvetoja voi ilmetä?

Suonenvedot eli lihaskrampit ilmaantuvat yleisimmin seuraaviin kehon osiin:

- Pohje

- Takareisi

- Jalkaterän lihakset


Lihaskramppeja voi myös ilmaantua ylävartaloon, mutta ne ovat huomattavasti harvinaisempia, kuin pohkeissa, takareisissä ja jalkaterän lihaksissa esiintyvät krampit.


Kuntoilijalle lihaskrampit ilmaantuvat tyypillisimmin alavartaloon. Lihaksen kramppaaminen voi kestää muutamista sekunneista jopa useisiin minuutteihin.


Suonenvedon syyt

Suonenveto on usein seurausta rankasta urheilusuorituksesta, joka altistaa nestetasapainon häiriöille, jotka taas voivat oireilla suonenveto(i)na. Suonenvetojen alttius kasvaa myös huomattavasti iän mukana. Lähes kolmasosa 60 – 70- vuotiaista kärsii jopa päivittäisistä suonenvedoista. Myös jotkin sairaudet lisäävät alttiutta suonenvedoille. Yleisesti ottaen terveillä henkilöillä suonenvedot, eli lihaskrampit johtuvat lähes poikkeuksetta nestetasapainon häiriöistä. Mikäli epäilet suonenvetojen johtuvan sairaudesta, niin kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.


Suonenvedon ehkäisy

Yleisimmin suonenvetoja ilmaantuu kovan urheilusuorituksen jälkeen. Nestetasapainon häiriöt lisäävät suonenvetojen mahdollisuutta. Suonenvetoja voikin ehkäistä tehokkaasti seuraavilla tavoilla:

- Juo riittävästi

- Vältä nestehukkaa

- Vältä raskasta liikuntaa lämpimällä ilmalla

- Pidä huolta suolatasapainosta

- Venyttele säännöllisesti

- Muista terveelliset elämäntavat

- Älä tupakoi

- Syö terveellisesti

- Pukeudu kylmällä ilmalla riittävän lämpimästi

- Harrasta sopivasti liikuntaa


Mikäli kotikonstit eivät auta ja suonenvetoja esiintyy yhä tiheään tahtiin, niin kannattaa mennä lääkäriin sulkemaan sairauden mahdollisuus pois. Lääkäri voi myös tarpeen mukaan määrätä ääreisverenkiertoa parantavia lääkkeitä, joiden on todettu ehkäisevän tehokkaasti lihaskramppeja.


Suonenvedon hoito

Paras hoito kramppaavalle lihakselle on ehdottomasti lihaksen venyttäminen. Mikäli krampannut lihas aristaa pidemmän aikaa, niin kipulääkevoiteilla ja kevyellä liikunnalla voidaan helpottaa olotilaa. Lihaksen kovaa kuormitusta kannattaa välttää, mutta täydelliselle levolle ei myöskään ole tarvetta. Mikäli aristava lihas ei ajan myötä osoita palautumista, niin kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle. 


Vastuunrajoitus

Vertaahoitoa.fi -palvelussa olevat tekstit tai kirjoitukset eivät ole lääketieteen ammattilaisten laatimia. Kirjoituksia laadittaessa on käytetty apuna sekä lähteenä ammattilaisten (ja ei-ammattilaisten) laatimia tutkimuksia ja tekstejä. Sisältöä ei tule missään tapauksessa pitää minkäänlaisena lääkinnällisenä ohjeena. Hakeudu aina ammattilaisen arvioitavaksi ja hoitoon. Ammattilaisia löydät esimerkiksi täältä: vertaahoitoa.fi.