VERTAAHOITOA.FI
PALVELUNTARJOAJAT
PALVELUNKÄYTTÄJÄLLE
KAUPUNGIT
HAETUIMMAT
Helsinki
Turku
Tampere
Oulu
Jyväskylä
Lahti
Espoo
Vantaa
Kuopio
Yleislääkäri
Ortopedi
Kauneuskirurgia
Silmälääkäri
Kardiologia
Gynekologi
Psykologi
Ihotautilääkäri
Hammaslääkäri
VERTAAHOITOA.FI
PALVELUNTARJOAJA:
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

Vertaahoitoa.fi sivusto on itsenäinen, puolueeton ja riippumaton verkkopalvelu. Vertaahoitoa.fi ei tarjoa tai tuota minkäänlaisia lääkinnällisiä palveluita tai mitään muitakaan hoitopalveluita. Mitään sivuston sisältöä ei tule missään tapauksessa pitää terveydenhoidollisena ohjeena. Konsultoi aina lääkäriä saadaksesi diagnoosin ja hoitoa. Vertaahoitoa.fi ei suosittele mitään tiettyä palveluntarjoajaa. Vertaahoitoa.fi ei tuota ajanvarauspalveluita tai vastaa ajanvarauspalveluista. Ajanvaraus tapahtuu aina palveluntarjoajan omilla sivuilla.

Vertaahoitoa.fi tekee parhaansa jotta kaikki tieto sivuilla on oikeaa ja ajantasaista. Vertaahoitoa.fi sivustolla oleva tieto voi olla eriävää palveluntarjoajan tarjoamasta tiedosta. Kaikki tiedot Vertaahoitoa.fi -sivustolla esitetään ilman minkäänlaisia takuita, vakuutuksia tai vastuita tiedoista tai niiden oikeellisuudesta. Tiedot eivät ole tarjouksia tai muullakaan tavalla sitovia. Päätöksiä tehdessään kuluttajan tulee tutustua valitsemansa palveluntarjoajan välittömästi tarjoamiin palvelun ehtoihin. Virheellisestä tiedosta voit ilmoittaa täällä.

Käyttämällä Vertaahoitoa.fi sivustoa hyväksyt sivuston Yleiset käyttöehdot.

2020 VERTAAHOITOA.FI© Pidätämme oikeudet kaikkiin muutoksiin.

Raudanpuute ja ferritiini

Rauta pitää ihmiset liikkeessä. Mikäli rautaa on elimistössä liian vähän, niin kudosten hapensaanti vähenee. Elimistö tarvitsee rautaa veren punasoluissa olevan hemoglobiinin valmistukseen. Raudanpuutteen tyypillisimmät oireet ovat heikotus ja väsymys. Raudanpuute on myös yleisin syy anemialle.


Ferritiini puolestaan kertoo elimistön rautavarastojen tilasta. Alhainen ferritiini voi kertoa kehittyvästä raudan puutoksesta jo ennen kuin tulos on havaittavissa hemoglobiinista. Matala ferritiini on aina merkki riittämättömistä rautavarastoista. Raudanpuute uhkaa etenkin naisia ja urheilijoita. Myöskin kasvissyöjien tulee olla tarkkana, että he saavat päivittäisestä ruokavaliostaan riittävän määrän rautaa. Riittävistä elimistön rautavarastoista voi huolehtia riittävällä raudan saannilla ja vähentämällä raudan menetystä.


Raudanpuute oireet

Raudanpuute voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Yleisimmät raudanpuutoksesta johtuvat oireet ovat heikotus ja väsymys. Raudanpuute voi myös aiheuttaa kynsien haurastumista, kielikipua ja nielemisvaikeuksia. Raudanpuute saattaa myös johtaa anemiaan.


Anemian tyypillisimmät oireet ovat:

- Väsymys

- Kalpeus

- Heikotus

- Korvien humina

- Sykkeen nopea kohoaminen

- Hengästyminen

- Voimattomuus


Hoito

Raudanpuutteen syy on aina tärkeä selvittää. Raudanpuute todetaan aina verikokeella. Raudanpuutteen syy aina todella tärkeä selvittää. Hemoglobiinin ja ferritiinin nostamiseksi aloitetaan tarvittaessa rautalääkitys. Apteekissa on saatavilla useita erilaisia rautavalmisteita. Rautalääkitys tulee aloittaa varovasti hiljalleen annosta nostaen.


Rautalääkityksellä hoidettuna anemia korjaantuu tyypillisesti muutaman kuukauden kuluessa. Tarvittaessa rautavalmistetta on myös mahdollista antaa tiputuksena suoneen. Mikäli epäilet raudanpuutetta, niin paras tapa selvittää asia on hakeutua verikokeisiin.


Raudanpuutteen ehkäisy

Raudanpuutetta voidaan ehkäistä tehokkaasti huolehtimalla riittävästä raudan saannista ja vähentämällä raudan menetystä. Ravinnosta rautaa saa parhaiten lihasta. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä elimistöön. Raudan imeytymistä puolestaan vähentävät kahvi, tee ja kalsium. Etenkin raskauden aikana on kiinnitettävä huomiota raudan riittävään saantiin. Myös runsaat kuukautiset voivat aiheuttaa rautavajetta. Raskas liikunta kuluttaa myös tehokkaasti rautavarastoja.


Eniten rautaa on mahdollista saada seuraavista ruoka-aineista:

Rautaisia valintoja (mg/100 g)

- Sianmaksa 31,4

- Veriohukainen, teollinen 21,6

- Merilevä, nori, kuivattu 19,6

- Vehnälese 18,6

- Kurpitsansiemen 15

- Soijarouhe 13,7

- Linssit (ruskea tai vihreä) 11,1

- Maksamakkara, kevyt 9,7

- Poronpaisti 9,5

- Nahkiainen, savustettu 6,1

- Sinisimpukka, säilyke 5,8

- Pavut (ruskeaa tai valkoinen) 5,3

- Täysjyväruisjauho 4,9

- Katkaravut 4

- Ruisleipä 3–4

Lähde: fineli


Raudan saannin ylin suositeltu päiväannos on 25 mg. Rautaa ei ole mahdollista saada ravinnosta liikaa, mutta vuosia jatkunut rautavalmisteiden liikakäyttö voi pahimmillaan johtaa raudan yliannostukseen.


Vastuunrajoitus

Vertaahoitoa.fi -palvelussa olevat tekstit tai kirjoitukset eivät ole lääketieteen ammattilaisten laatimia. Kirjoituksia laadittaessa on käytetty apuna sekä lähteenä ammattilaisten (ja ei-ammattilaisten) laatimia tutkimuksia ja tekstejä. Sisältöä ei tule missään tapauksessa pitää minkäänlaisena lääkinnällisenä ohjeena. Hakeudu aina ammattilaisen arvioitavaksi ja hoitoon. Ammattilaisia löydät esimerkiksi täältä: vertaahoitoa.fi.